testosteron verhogen op natuurlijke manier

Testosteron verhogen op een natuurlijke manier? Dat kan met deze tips!

testosteron verhogenWist je dat de gemiddelde hoeveelheid testosteron van mannen met 1% per jaar afneemt? Dit is een zeer zichtbare, maar zeker geen positieve trend. Daarom zoeken steeds meer mannen naar natuurlijke manieren om testosteron te verhogen.

Zelf was ik hier ook lange tijd naar op zoek en gelukkig heb ik ontdekt hoe de vork in de steel zit. Hoe passiever de levensstijl van een man, hoe minder testosteron het lichaam produceert. Aangezien ons leven steeds gemakkelijker wordt en we meer tijd doorbrengen achter schermen en bureaus, kan dit een serieus probleem worden. Hoog tijd om te ontdekken hoe testosteron verhogen op een natuurlijke manier mogelijk is!

Testosteron verhogen tips: waarom is het noodzakelijk?

Laten we beginnen bij het begin, want wat is testosteron precies? Testosteron is het mannelijk geslachtshormoon dat noodzakelijk is om spermacellen aan te maken en om seksueel opgewonden te raken. Ook zorgt het voor baardgroei, en haar op het lichaam en rondom de schaamstreek. Testosteron maakt ook talg aan in het mannelijk lichaam. Door testosteron krijgen jongens in de puberteit een baard in de keel, wat resulteert in een lagere stem. Ook zorgt testosteron voor de ontwikkeling van de penis en ballen en is het onmisbaar bij het kweken van spieren.

Wanneer er een testosteron tekort ontstaat, is het belangrijk om dit tekort aan te vullen. Jongens die een vertraagde puberteit hebben, kunnen al te maken hebben met een testosteron tekort. Dit tekort kan worden aangevuld door testosterongel, -capsules of -injecties te gebruiken. Dit brengt mogelijk wel bijwerkingen met zich mee. Ook niet iedereen wil direct naar medicatie grijpen. Daarom zoeken steeds meer mannen naar manieren voor testosteron verhogen op natuurlijke manier.

Hoe verhoog je je testosteron op natuurlijke manier?

Je testosteron verhogen op natuurlijke manier is niet heel ingewikkeld, maar je moet wel weten waar je moet beginnen en welke tips echt werken. Gelukkig voor jou hebben wij dat haarfijn uitgezocht. Hieronder vind je de beste tips voor het verhogen van je testosteron op een natuurlijke manier!

Tip 1: zorg voor het juiste voedingspatroon

Het juiste voedingspatroon is voor elk mens en in elke situatie heel belangrijk, zo ook bij een tekort aan testosteron. Om je testosteron op een natuurlijke manier te verhogen is het belangrijk om voldoende calorieën binnen te krijgen, zodat je lichaam al haar functies goed kan uitvoeren. Ook is het van belang om de juiste verdeling van macronutriënten aan te houden. Dat betekent dat je voldoende eiwitten, vetten en koolhydraten moet nuttigen en dat de verhoudingen kloppen.

Op die manier kun je je vetpercentage verlagen, wat een gunstige invloed heeft op de hoeveelheid testosteron in het lichaam. Hoe meer lichaamsvet, hoe meer cellen er aanwezig zijn die testosteron omzetten naar oestrogeen. Dat is het vrouwelijk geslachtshormoon. Wanneer er te veel oestrogeen wordt aangemaakt, ontstaan vrouwelijke kenmerken (zoals borstgroei). Dat wil je natuurlijk voorkomen (of tegengaan).

Eiwitten

Als man heb je per dag 1,7 tot 2 gram eiwitten nodig per kilo lichaamsgewicht. Dat is ongeveer 25% van je dagelijkse calorieën. Doe je veel aan krachttraining (zie tip 3), dan is 1,6 tot 2,2 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht per dag de juiste basis.

Koolhydraten

Wat koolhydraten betreft, is het goed om maximaal 45% van de inname van nutriënten uit koolhydraten te laten bestaan. Ben je minder actief, dan heb je minder koolhydraten nodig.

Vetten

Geadviseerd wordt om 20% tot 30% van de totale calorieën per dag uit vetten te laten bestaan. Gemiddeld is dat 90 gram per dag. Let op: hiermee worden gezonde vetten bedoeld, zoals onverzadigde vetten.

Ook belangrijk: vermijd alcohol, want dat heeft een ongunstige werking op het testosteron niveau. Wanneer je elke dag 2 glazen alcohol drinkt, wordt het testosteron niveau na drie weken al verlaagd met bijna 7%!

Tip 2: de juiste supplementen slikken

Nu je weet hoe je je voedingspatroon kunt verbeteren, is het belangrijk om te weten welke supplementen je extra zou moeten slikken. Vitamines en mineralen zijn de micronutriënten die je lichaam nodig heeft om testosteron op natuurlijke manier aan te maken. Vooral vitamine D, magnesium en zink zijn heel belangrijk als je je testosteron verhogen wil.

Tip 3: beweeg voldoende en ontwikkel kracht!

Heb je een testosteron tekort en wil je testosteron verhogen op natuurlijke manier, dan is het noodzakelijk dat je elke dag beweegt. Dagelijks bewegen is zelfs belangrijker dan lichaamsvet verliezen, omdat beweging zorgt voor testosteron aanmaak. Je kunt een stuk wandelen, maar nog beter is het om aan krachttraining te doen. Zo kan gewichtheffen de testosteronproductie een boost geven. Train overigens niet alleen je armen, maar ook je benen voor een zo optimaal mogelijk (testosteron)resultaat. Je benen vormen de grootste spiergroep en hoe groter de spiergroep is die je traint, hoe meer testosteron er op natuurlijke manier vrijkomt.

Tip 4: vermijd stress en onrust

Dat stress slecht is voor het lichaam, weet je waarschijnlijk al lang. Maar wist je dat te veel cortisol in het lichaam ook een nadelige invloed heeft op de aanmaak van testosteron? Probeer stressvolle situaties dus zoveel mogelijk te vermijden, zodat je testosteronniveau kan stijgen.

Tip 5: ga naar buiten

In beweging zijn (tip 3) kun je goed combineren met tip 5. Ga lekker naar buiten en maak een grote wandeling in je pauze. Wanneer je werkt en veel binnen zit, is het extra noodzakelijk om regelmatig naar buiten te gaan. Zonlicht zorgt voor vitamine D en dat is weer goed om testosteron op een natuurlijke manier te verhogen.

Tip 6: werk aan je mindset

Een gezonde geest belangrijk voor een gezond lichaam. Wil je testosteron verhogen op natuurlijke manier, dan is het belangrijk dat je aandacht schenkt aan wat er in je hoofd gebeurt. Wist je dat het winnen van een wedstrijd of competitie of het verbreken van een persoonlijk record, een gunstige invloed heeft op je testosteron-niveau? Naast fysieke uitdaging heb je ook mentale uitdaging nodig als je je testosterongehalte wilt opkrikken. Blijf daarom doelen stellen om jezelf uit te dagen. Het is niet alleen goed voor je testosteron aanmaak, maar ook voor je persoonlijke ontwikkeling.

Tip 7: slaap lekker!

Het is een van de gemakkelijkste manieren om testosteron natuurlijk te verhogen: goed slapen. Een kwalitatief goede nachtrust is essentieel voor alle processen in het lichaam. Ook voor de aanmaak van testosteron. Gemiddeld heb je als man 7 tot 9 uur slaap per nacht nodig. Heb je vaak gebroken nachten, slaap je korter of juist langer? Dan word je vaak moe wakker en heb je gedurende de dag
minder energie. Dit heeft helaas ook een negatief effect op de aanmaak van testosteron in het lichaam. Zorg er daarom voor dat je op vaste tijden naar bed gaat en weer opstaat en dat je
voldoende uren slaapt per nacht. Het verminderen of afschaffen van je alcoholgebruik heeft uiteraard ook een positieve invloed op je nachtrust. Het zal je kwaliteit van slapen aanzienlijk verbeteren. Ik spreek uit ervaring. Toen ik een tijd lang meer alcohol dronk (soms wel 15 glazen per week), zat ik lang niet zo goed in mijn vel als tegenwoordig.

Meest gestelde vragen over testosteron verhogen op een natuurlijke manier

Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel? Hieronder vind je de meest gestelde vragen op een rij. Doe er je voordeel mee! Staat jouw vraag er niet tussen, laat dan gerust een reactie achter. Wij doen dan ons best om je vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.

1. Wat zijn testosteron verhogen voordelen?

Voldoende testosteron zorgt voor een lichaam dat in balans is. Als man zal je meer energie hebben, je beter en sterker voelen, makkelijker spiermassa kweken, minder snel spiermassa verliezen én meer zin hebben in seks. Een man met voldoende testosteron in zijn lichaam zal zich écht man voelen en meer van het leven kunnen genieten. Ook zal hij zich zelfverzekerder voelen en meer willen ondernemen in zijn leven.

2. Kent een laag testosteron-niveau nadelen?

Ja, een laag testosteron-niveau kent zeker nadelen, zowel mentaal als fysiek. Een testosterontekort resulteert onder andere in het hebben van minder spiermassa en spierkracht. Ook duiden vermoeidheid, een gebrek aan zelfvertrouwen en motivatie én somber of neerslachtig zijn erop dat je je testosteron-niveau moet verhogen. Andere nadelen zijn meer buikvet, minder seksueel opgewonden raken, minder zin hebben in seks en meer vet op de borst krijgen.

3. Is testosteron verhogen gevaarlijk?

Testosteron verhogen is alleen gevaarlijk wanneer je dit doet door middel van capsules, injecties en/of gel. Het is niet gevaarlijk wanneer je testosteron verhogen op een natuurlijke manier aanpakt.

Ken je het Testoplan al? Ik schreef er een uitgebreide Testoplan review over. In het Testoplan staat precies stap voor stap en wetenschappelijk onderbouwd hoe je je testosteron op een natuurlijke manier verhoogt. Bekijk het hier. Op deze manier is het absoluut niet gevaarlijk en brengt het alleen maar voordelen met zich mee, ook voor andere lichaamsfuncties.

4. Onder welke andere namen is testosteron bekend?

Testosteron als werkzame stof is te vinden in de volgende producten: Andriol, Androge, Tostran, Nebido, Sustanon en Testavan. Houd er rekening mee dat dit geen natuurlijke producten zijn. Blijf hier dus van weg, tenzij je huisarts het aanraadt.. Wil je testosteron verhogen op natuurlijke manier, gebruik dan de tips in dit artikel.

About the author

Hoi, mijn naam is Roelof en ik heb een passie voor fitness, voeding en gezondheid. Ook ben ik personal trainer en groepslesdocent. Omdat er op het internet zoveel onzin over fitness en voeding te lezen is heb ik besloten om deze blog te starten. Zo kan ik de mensen van juiste informatie voorzien. De meeste mensen die aan hun lichaam willen werken hebben door de grote hoeveelheid informatie die overal te vinden is geen idee wat ze nou precies moeten doen. Met wijgaanfitworden.nl hoop ik de mensen hiermee te kunnen helpen en ze tegelijkertijd te motiveren. Zie je in de gym!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.