Wanneer zie je resultaat krachttraining?

wanneer zie je resultaat krachttrainingWanneer zie je resultaat van je krachttraining? Dit is iets wat veel (beginnende) fitnessers zich afvragen. Wanneer je gaat fitnessen wil je natuurlijk weten hoe lang het duurt voordat je gekweekte spiermassa zichtbaar wordt. Daar doe je het immers allemaal voor.

In de wereld van de fitness gaat er helaas een hele hoop foutieve informatie rond. Hierdoor weet je eigenlijk niet meer wat je wel en niet kunt geloven. De ene site zegt dat je 10 kilo spiermassa per maand aan kunt komen en de volgende site heeft een wonderlijk product waarmee je hetzelfde aantal kilo’s aan vet in een maand kunt verliezen.

Het is belangrijk om te weten wanneer je resultaat van krachttraining kunt gaan zien, en hoeveel spiermassa per maand aankomen realistisch is. Vandaar dat ik dat in dit artikel voor je heb beschreven.

Wanneer zie je resultaat krachttraining?

De vraag is dus wanneer je resultaat van je krachttraining ziet. De vuistregel hierbij het volgende:

Het duurt ongeveer een maand voordat je zelf het eerste resultaat ziet. Dus dat je in de spiegel kijkt en ziet dat je wat gespierder bent geworden.

Het duurt ongeveer twee maanden voordat het je vrienden op gaat vallen dat je gespierder aan het worden bent. Voor de rest van de mensen, die je minder goed kennen zal het resultaat van krachttraining na drie maanden zichtbaar zijn.

Let er wel op dat dit de ideale omstandigheden zijn. Er zijn namelijk een hele hoop factoren die meespelen in hoe snel je resultaat van krachttraining ziet. Denk hierbij aan lichaamsbouw, leeftijd, geslacht, kwaliteit van je trainingen, kwaliteit van je nachtrust en hoe goed je voeding is.

Mooi resultaat van krachttraining

Hoe snel gaat spieropbouw?

Je wil natuurlijk weten hoe snel spieropbouw gaat. Ik heb goed nieuws, want spieropbouw kan in principe best snel gaan. Na de herstelperiode (ongeveer 48 uur) van elke goede training zul je alweer een beetje sterker zijn dan voor de training.

Zeker als je net begint met krachttraining gaat spieropbouw relatief snel. In het begin is de prikkel die je van de trainingen krijgt erg groot, waardoor je snel groeit. Helaas is het ook zo dat naarmate je meer spiermassa hebt ontwikkeld, het kweken steeds moeilijker gaat.

Waar je in het begin kunt denken aan 1 tot 2 kg (maximaal!) extra spiermassa per maand, zou je als meer ervarene blij moeten zijn met ongeveer de helft. Als je op een gegeven moment écht gespierd bent, dan is ongeveer 0,2 kg per maand al een resultaat om trots op te zijn.

In het begin zie je je spiermassa dus sneller groeien dan verderop in het proces. Dit resultaat kan erg motiverend werken.

Hoe lang duurt het om spiermassa op te bouwen?

Het hoeft dus niet heel lang te duren om spiermassa op te bouwen. Waar je wel op moet letten is dat je waarschijnlijk ook in vetmassa aankomt. Als je dus op de weegschaal gaat staan en je ziet dat je in een maand 3 kg bent aangekomen, kan dat in principe best 2 kg spier zijn, maar dan zit er ook een kilo vet bij.

Het maximale aan spiermassa per maand is 2 kg. Het opbouwen van spiermassa hoeft dus niet heel lang te duren, maar let er dus wel op dat het spiermassa is en geen vetmassa!

na hoeveel maanden resultaat fitness

Na hoeveel maanden resultaat fitness?

Na ongeveer een maand kun je dus zelf resultaat van je krachttraining zien. Dit is natuurlijk wel alleen zo in de optimale omstandigheden, waar ik het eerder over had.

Het is enorm belangrijk dat je realistische doelen stelt. Je moet haalbare doelen nastreven. Als je rekent in maanden, is het niet zo dat je na maand 1 al extreem veel resultaat ziet. Het is dus belangrijk om je verwachtingen niet te hoog te laten worden, om teleurstelling te voorkomen. Teleurstelling is namelijk een van de belangrijkste redenen waarom mensen stoppen met krachttraining.

Wie slim is maakt nog vóór de eerste training een paar foto’s van zijn lichaam. Na drie maanden krachttraining doen maak je nog een paar foto’s. Vervolgens vergelijk je de foto’s en kun je zien welk resultaat drie maanden krachttraining heeft gehad. Je zal verbaasd zijn wat je in die relatief korte periode bereikt hebt.

Maximale hoeveelheid spiergroei per maand

De maximale hoeveelheid spiergroei per maand is tegen de 2 kg. Je lichaam kan namelijk niet oneindig veel eiwitten in spieren omzetten. Die 2 kg per maand geldt dus alleen onder de juiste omstandigheden.

De maximale hoeveelheid spiergroei per jaar is ongeveer tegen de 10 kg. Dit is dus echt het maximale, wat je alleen haalt als je alles perfect doet en er ook nog eens aanleg voor hebt. Naarmate je langer traint gaat het helaas wel steeds minder snel.

Wie net begint met krachttraining zal na een maand al wat resultaat zien. Dit is fijn en werkt erg motiverend. Hou deze motivatie vast en blijf goed trainen, dan komen de extra kilo’s spiermassa vanzelf.

Snel resultaat krachttraining

Het verschilt per persoon wanneer je resultaat van krachttraining ziet, maar gemiddeld duurt het dus ongeveer een maand voordat je de eerste verschillen ziet.

Om ervoor te zorgen dat je in ieder geval het juiste doet, heb ik een krachttrainingsschema voor je gemaakt. Succes ermee!

Wil je écht snel progressie boeken? Dan raad ik je de FIT-methode aan. Dit programma is gemaakt door bewegingswetenschapper en personal trainer Nick Fennema. Het is gebaseerd op tientallen jaren aan wetenschappelijk onderzoek, succesvol toegepast door een team van personal trainers, sportdiëtisten en wetenschappers. Hiermee word je zo snel mogelijk gespierd.