Spiermassa kweken met spirulina

spiermassa kweken met spirulinaSpiermassa kweken met spirulina is iets wat je tegenwoordig steeds vaker hoort. Spirulina, de zoveelste ‘superfood’, dat vol eiwitten en vitaminen zou zitten. Het zou daarom een goed supplement zijn om spiermassa mee aan te maken, omdat je spieren die voedingsstoffen nodig hebben.

Helaas is het bij heel veel superfoods zo dat iedereen er vol lof over praat, maar dat het helemaal niet zo goed blijkt te werken. Is dat bij spirulina ook het geval? En werkt spiermassa kweken met spirulina echt zo goed? Dat heb ik voor je uitgezocht.

Wat is spirulina?

Voordat je spiermassa wil gaan kweken wil ik je graag laten weten wat spirulina precies is. Spirulina is een groen-blauwe algensoort die in zout water groeit. In de natuur komt het voor in bepaalde meren in onder meer delen van Afrika en Mexico.

Toen de gezonde eigenschappen van spirulina boven water kwamen begon de commerciële kweek van spirulina. Tegenwoordig komt veruit de meeste spirulina die je kunt kopen uit speciaal gebouwde watertanks in Azië en Amerika. De grote voordelen hiervan zijn dat er geen chemische middelen nodig zijn om de plant te beschermen, en er geen schadelijke metalen in terecht komen door verontreiniging. Heel biologisch dus eigenlijk.

Om te kunnen overleven heeft spirulina alleen maar mineraalrijk water en zonlicht nodig. Er zijn veel wetenschappers die zeggen dat spirulina een van de eerste levensvormen op aarde was.

Als je spiermassa wil gaan kweken met spirulina zul je je waarschijnlijk afvragen hoe je deze algen moet consumeren. Je kunt het in twee vormen kopen; poeder en pil. Als je het snel en zonder te proeven binnen wil krijgen kies je de pilvariant. Wil je shakes maken met een extra eiwit- en vitamine-dimensie? Dan ga je voor het poeder.

spirulina voor spiermassa

 

Spiermassa kweken met spirulina

Spiermassa kweken zou met spirulina erbij makkelijker moeten gaan, vanwege de hoeveelheid eiwit en vitaminen die de als bevat. Spirulina bevat per 100 gram namelijk ruim 57 gram eiwit, wat voor spiermassa kweken natuurlijk essentieel is. Meer dan de helft is eiwit! Dit komt bijna in de buurt van je proteïneshake.

De eiwitten in spirulina zijn van hoge kwaliteit, ze bevatten alle essentiële aminozuren. Wat dat betreft dus heel goed voor het kweken van spiermassa! Er is echter wel één grote maar aan dit hele verhaal. Je gaat geen 100 gram spirulina per dag eten. Maximaal een gram of 2 – 3. Dit betekent dat je helemaal niet veel eiwit uit de spirulina gaat halen.

Spiermassa kweken met spirulina als primaire eiwitbron is dus geen optie.

Wel kun je spirulina goed als aanvulling gebruiken wanneer je spiermassa aan het kweken bent, omdat er dus wel wat eiwit in zit en er andere belangrijke voedingsstoffen inzitten.

Voordelen van spirulina

Dit brengt ons bij het volgende; welke belangrijke voedingsstoffen zitten er in spirulina die het kweken van spiermassa bevorderen? Welke voordelen brengt het nemen van spirulina met zich mee? Spirulina is wordt een superfood genoemd omdat het zoveel antioxidanten, mineralen en vitamines bevat.

We beginnen met de vitamines. Spirulina bevat de volgende vitamines: A, B1, B2, B3, B5, B6, B11, C, E, K en Beta-caroteen. Een hele waslijst dus. De meeste van deze vitamines zijn belangrijk bij het kweken van spiermassa, dus ook in die zin is spirulina een goede toevoeging aan je voedingsschema voor spieropbouw.

Daarnaast bevat spirulina een hele hoop mineralen, waaronder calcium, ijzer, kalium, koper en mangaan. Een zeer compleet product dus.

Lees trouwens ook mijn blog over de beste supplementen voor spiermassa!

En wat zijn naast hulp bij het kweken van spiermassa nou nog meer voordelen van spirulina? Ik noem er kort een aantal:

  • spirulina verlaagt de bloeddruk;
  • spirulina verlaagt je cholesterol;
  • het helpt je lichaam gifstoffen af te drijven;
  • het verhoogt je spierkracht;
  • het is geschikt voor vegetariërs.

Hoeveel spirulina moet je gebruiken?

Het is dus normaal om 2 – 3 gram spirulina per dag te nemen. Wil je met de spirulina echter meer spiermassa kweken? Dan kun je meer gaan nemen, bijvoorbeeld 10 gram, wat prima mogelijk is. Het is echter wel verstandig om niet direct met een grote dosis te beginnen.

Je kunt het beter rustig opbouwen, zodat je kunt zien hoe je lichaam erop reageert. Een te hoge dosis kan bijvoorbeeld diarree of andere klachten veroorzaken. Lees sowieso altijd goed de bijsluiter of laat je adviseren in de winkel voor je ermee aan de haal gaat.

Conclusie spiermassa kweken met spirulina

Al met al maakt spirulina het predikaat superfood waar. Het is een zeer, zeer compleet voedingsmiddel. Per gram gezien zelfs het compleetste wat er is! Spirulina als supplement om spiermassa te kweken kan zeker helpen, maar het is niet geschikt als primaire bron van eiwitten. Het is goed voor erbij, maar met een goed voedingsschema voor spiermassa heb je het niet nodig om gespierd te worden. De andere gezondheidsvoordelen zijn natuurlijk wel mooi meegenomen.

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *